Chat met ons

FAQ

Veelgestelde vragen (FAQ)

Klik op een van de onderstaande onderwerpen voor meer informatie.

Auto

Vanaf nu kun je al op 16,5 jarige leeftijd rijles volgen en vanaf je 17e verjaardag praktijkexamen voor je rijbewijs afleggen.

Als je slaagt, mag je tot je 18e verjaardag uitsluitend met een begeleider rijden. Dit kunnen bijvoorbeeld je ouders, opa en oma of je buren zijn.
Deze begeleiders moeten minimaal 27 jaar oud zijn en 5 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs. Ook mogen deze begeleiders nooit een ernstig verkeersdelict begaan hebben.

Let op: vraag de begeleiderspas aan het begin van je rijopleiding aan. Je kunt je rijbewijs namelijk alleen bij de gemeente aanvragen op vertoon van een begeleiderspas.

Vragen? Geef ons gerust een belletje of kom langs voor een lekkere kop koffie.

Wat moet je meenemen naar het theorie-examen?
Je wordt alleen toegelaten bij het theorie-examen op vertoon van een geldig legitimatie bewijs en je reserveringsnummer. Deze kun je vinden op je reserveringsformulier die je per mail hebt ontvangen bij het reserveren van het theorie-examen.

Wat kan je van het theorie-examen verwachten?
Het theorie-examen bestaat uit 3 delen:

  • Gevaarherkenning
  • Verkeersregels
  • Verkeersinzicht

Tegenwoordig is het theorie-examen niet meer klassikaal maar maakt ieder hem voor zich bij het CBR achter de computer. Benieuwd welke onderwerpen je kunt tegenkomen op het auto theorie-examen? Bekijk dan het document: Inhoud theorie-examen auto, motor en bromfiets.

Wat voor soort vragen kun je verwachten?
Er zijn 6 verschillende soorten vragen op het theorie-examen auto.

  • Sleepvraag
  • Single-sleepvraag
  • Invulvraag
  • Hotspotvraag
  • Ja/Nee vraag
  • Meerkeuzevraag

Benieuwd hoe deze vragen eruit zien? Klik hier voor een voorbeeld van elke vraag.

Hoeveel tijd neemt het theorie-examen in beslag?
Het reguliere theorie examen duur maximaal 30 minuten. Bij een individueel theorie-examen of een examen met extra tijd heb je maximaal 45 minuten. Denk erom dat de extra tijd niet geldt voor de gevaarherkenning.

Hoeveel fout mag ik hebben?
Zoals eerder aangegeven bestaat het theorie-examen uit 2 onderdelen. Gevaarherkenning en verkeersregels & verkeersinzicht. Bij gevaarherkenning mag je van de 25 vragen 12 fout hebben en bij het onderdeel verkeersregels & verkeersinzicht mag je van de 40 vragen maar slechts 5 fout hebben. Onderschat het theorie-examen dus niet.

2 Testvragen
In het theorie-examen auto kom je in het onderdeel verkeersregels & verkeersinzicht 2 test vragen tegen. Deze 2 test vragen tellen niet meer voor je eindresultaat, maar zijn puur bedoeld voor het CBR om nieuwe examenvragen uit te proberen.

Eenmaal bij het CBR
Als je eenmaal bij het CBR bent dien je onderstaande stappen te doorlopen. Zorg daarom dat je een kwartiertje van te voren al aanwezig bent. Dit geeft rust vlak voor je examen.

Bij het CBR

  • Meld je aan bij de aanmeldzuil. Dit doe je door je reserveringsnummer in te vullen. Deze staat op de brief of mail die je ontvangen hebt bij het reserveren van je examen.
  • Berg al je spullen in de daarvoor beschikbare kluisjes op. Je mag niets meenemen het examenlokaal in behalve je ID.
  • Neem plaats in de wachtruimte tot je aan de beurt bent. In de wachtruimte hangen monitors waarop je kunt zien of je (bijna) aan de beurt bent.
  • Zodra je aan de beurt bent ga je naar de incheck balie waar de CBR medewerker je legitimatie controleert. Ga je een examen met extra tijd doen? Dan krijg je ook oordopjes van het CBR.
  • Ga in de examenzaal naar de voor jou aangewezen computer en leg je ID op tafel, voer je reserveringsnummer in, check je email adres en kies dan start.
  • Na afloop van het examen zie je gelijk door middel van een duimpje omhoog of een duimpje omlaag of je geslaagd of gezakt bent. Je ontvangt binnen 24 uur ook nog de uitslag per mail.

We begrijpen dat er nog vragen zijn. Neem gerust contact met ons op!

Wat houdt de gezondheidsverklaring in?
Om deel te nemen aan het verkeer is het belangrijk dat je lichamelijk en geestelijk in staat bent veilig auto te rijden. Hiervoor heeft het CBR een lijst met 19 vragen samengesteld. Beantwoord je een van deze vragen met “Ja”, dan bestaat de kans dat je medisch gekeurd moet worden.

Let op: Het is verstandig om de ‘Gezondheidsverklaring’ altijd eerst met je rijinstructeur te bespreken voordat je deze op de site van het CBR invult.

Hoe gaat het in zijn werk?
Om de gezondheidsverklaring in te vullen heb je een DigiD met SMS-controle nodig. Dit kun je aanvragen op: www.digid.nl. Als je al in het bezit bent van een DigiD kun je inloggen op mijn.cbr.nl. Dit is jouw persoonlijke CBR-pagina waar je de rijschool kunt machtigen, theorie-examen kunt reserveren én de gezondheidsverklaring kunt invullen.

Wat kost de gezondheidsverklaring?
Aan het invullen van de gezondheidsverklaring zitten kosten verbonden. De kosten in 2019 zijn € 37,80. De gezondheidsverklaring is nodig voor alle rijbewijzen, op bromfiets en brommobiel na.

Begin op tijd met je aanvraag
De beoordeling van je rijgeschiktheid kan in enkele situaties tot vier maanden duren. Vul dus gelijk aan het begin van de rijopleiding (in overleg met je instructeur) de Gezondheidsverklaring in.

Direct langs een specialist bij ADHD of ADD of Autisme
Heb je vraag 3 (en eventueel nog andere vragen) van de Gezondheidsverklaring met ‘JA’ beantwoord in verband met ADHD of ADD of Autisme? En heb je nog nooit eerder een rijbewijskeuring ondergaan? Dan kun je direct, voordat je je Gezondheidsverklaring bij het CBR indient, een afspraak maken met een onafhankelijke specialist voor een rijbewijskeuring.

Wat is de Tussentijdse Toets?
De Tussen Tijdse Toets ook wel genoemd de TTT is bedoeld als een stukje voorbereiding op het ‘echte’ examen. Deze TTT wordt afgenomen door een examinator van het CBR die in feite een examen met je maakt. De instructeur gaat mee zodat hij of zij kan zien hoe je prestaties zijn als je, met een onbekende naast je, op pad bent. Aan het eind van de rit wordt een nabespreking gehouden zodat je precies weet hoe ver je bent met je opleiding en wat je eventueel nog moet verbeteren om op examenniveau te komen. Een leuk voordeel van de TTT is dat je vrijstelling van de bijzondere verrichtingen kunt verdienen. Indien de bijzondere verrichtingen bij de TTT al voldoende blijken, krijg je vrijstelling van deze verrichtingen tijdens het examen. Onze ervaring leert dat mensen die de TTT hebben gedaan bijna 46% meer kans hebben om de eerste keer te slagen voor het eindexamen ten opzichte van leerlingen die geen TTT doen. Het is niet verplicht om de TTT te doen, maar vaak wel een goed idee.

Erg tevreden
Alle cursisten die de TTT hebben gedaan bij het CBR waren daar achteraf heel tevreden mee en zouden het iedereen aanraden. De receptie of je instructeur kunnen je hier nog verder over informeren.

Hoe gaat de tussentijdse toets in zijn werk?
Bij het CBR maak je kennis met de examinator. De examinator legt uit hoe de tussentijdse toets verloopt en controleert:

  • Examenaanvraagformulier
  • Je identiteitsbewijs
  • Of je je theorie-examen al gehaald hebt.
  • Of je het zelfreflectie formulier ingevuld hebt. Dit formulier zal je na de toetsrit samen met je examinator bespreken.


Op het parkeerterrein
Voor het rijden moet je een ogentest doen. De examinator zal een stilstaande auto op ongeveer 25 meter afstand aanwijzen. Je leest dan het kenteken van de auto. Voor de rit zal de examinator je algemene vragen stellen over de auto. Bijvoorbeeld hoe je de banden controleert, of wat de lampjes op het dashboard betekenen.

De toetsrit
Je toetsrit zal ongeveer 35 minuten duren. Je zult voor een deel op de aanwijzingen van de examinator rijden. Voor het andere deel zal je zelfstanding naar een bestemming moeten rijden. De examinator let op de volgende onderdelen:

  • Of je de auto beheerst.
  • Je kijkgedrag
  • Of je voorrang verleent
  • Correct inhaalt
  • Correct in en uitvoegt
  • Het rijden op kruispunten en rotondes
  • Bijzondere verrichtingen

Het advies
Na je toetsrit krijg je direct bij het CBR te horen hoe het is gegaan. Je zult advies krijgen van de examinator waar je aan kunt werken voordat je je rijexamen aflegt.

Vrijstelling
Je krijgt vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen, mits je ze goed hebt uitgevoerd tijdens de tussentijdse toets. Dit betekent dat je bij je praktijkexamen minder of geen bijzondere verrichtingen hoeft te doen en/of dat er niets over bijvoorbeeld de lampjes op het dashboard gevraagd wordt.

Heb je nog vragen? Aarzel niet en geef ons een belletje!

Het machtigen van Rijschool Green met DigiD.
Voordat Rijschool Green een rijexamen of een tussentijdse toets voor je kan aanvragen, dien je Rijschool Green hiervoor eerst te machtigen. Dit betekent dat je eerst Rijschool Green toestemming moet geven. Dit is om fraude te voorkomen en jou te garanderen dat je op de hoogte blijft omtrent de aanvraag en eventuele wijzigingen hierin.

Het machtigen is wettelijk verplicht. Een machtiging biedt jou ook een aantal voordelen. Zo ontvang je direct bericht als Rijschool Green het examen voor je heeft gereserveerd of als je examen is verschoven. Daarnaast zijn je adresgegevens automatisch beschikbaar voor Rijschool Green en in het reserveringsysteem van het CBR. Het machtigen doe je op mijn.cbr.nl met je DigiD.

DigiD is jouw persoonlijke digitale legitimatie voor overheidsdiensten. Geef deze nooit aan een ander!

Hieronder staat precies wat je moet doen om Rijschool Green te machtigen. De machtiging blijft geldig tot je bent geslaagd. Wil je de machtiging eerder intrekken, kijk dan op mijn.cbr.nl voor de voorwaarden.

Als je nog niet in het bezit bent van een DigiD, vraag er dan een aan op www.DigiD.nl Binnen 5 dagen heb je dan je code in huis. Onthoud de gebruikersnaam die je gebruikt om de DigiD aan te vragen. Deze heb je namelijk weer nodig bij het activeren.

Het rijschoolnummer van Rijschool Green is 1154R8.

Zodra je een DigiD hebt log je in op mijn.cbr.nl en klik je op het DigiD logo.

Voer de volgende stappen uit op de CBR site:

  • Klik op het DigiD logo.
  • Voer het DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in.
  • Voer Rijschoolnummer (1154R8) in.
  • Voer de adresgegevens in.
  • Ga akkoord met de voorwaarden.
  • Machtig Rijschool Green.

Je ontvangt per e-mail een bevestiging van:

  • Jouw examenreservering.
  • Eventuele wisseling van examens.
  • Eventuele annulering.

Rijschool Green ontvangt:

  • Een bevestiging van je machtiging per e-mail.
  • Jouw naam en adresgegevens.

Zijn er vragen? Bel, mail of kom langs bij Rijschool Green.
Centraal nummer Rijschool Green: 020 345 1 333

BELANGRIJK: geen DigiD machtiging is helaas geen examen!

Voor wie is het faalangstexamen bedoeld?
Het spreekt eigenlijk voor zich: het faalangstexamen is bedoeld voor mensen met faalangst voor het rijexamen. Het maakt niet uit of je al eerder rijexamen hebt gedaan. Ook als je al in het traject ‘nader onderzoek rijvaardigheid’ zit, kun je dit speciale examen aanvragen. Als je vermoedt dat je last hebt van een ongezonde en extreme angst voor het rijexamen, dan kunt je het beste een rijschool zoeken die gespecialiseerd is in het begeleiden van leerlingen met faalangst. Het is namelijk bekend dat je faalangst het beste al tijdens de opleiding te lijf gaat, en niet alleen bij het examen. Op die manier kun je al vanaf jouw eerste rijles werken aan de spanning. Voor mensen die de Nederlandse taal niet (helemaal) beheersen is het faalangstexamen helaas minder geschikt. Een goede communicatie tussen jou en de examinator is namelijk van groot belang voor het succes van dit speciale examen.

Faalangstexaminator is speciaal opgeleid
De examinator die dit examen afneemt, is getraind om mensen met faalangst te begeleiden.

Duurt 80 minuten
Het faalangstexamen duurt langer dan een gewoon praktijkexamen, namelijk 80 minuten. Het begint met een intakegesprek waarin je rustig jouw situatie als gevolg van faalangst kunt bespreken. De examinator zal daar in het verdere verloop van het examen rekening mee houden.
In dit faalangstexamen is dus voldoende tijd om je op je gemak te stellen. Dit heeft namelijk een positieve invloed op je prestaties.

Time-out aanvragen
Wanneer de verlammende spanning onderweg toeslaat, kun je een time-out aanvragen. Of meerdere, als je dat wilt. Je mag het zelf aangeven. Je examinator kan jou ook een time-out geven als hij denkt dat je dat nodig hebt.

Niet makkelijker
Het faalangstexamen duurt langer, maar is niet makkelijker dan een regulier praktijkexamen! Je moet ook bij dit examen gewoon voldoen aan alle ‘rijvaardigheidseisen’. Dat houdt in dat Je moet laten zien dat je veilig en op een verantwoorde manier aan het verkeer deelneemt.

Vragen? Geef ons gerust een belletje.

Rijangst
Rijangst bestaat in veel soorten en maten. Van onprettige spanning tot heftige paniekaanvallen.
In Nederland hebben rond de 1 miljoen rijbewijsbezitters een vorm van rijangst. Naar schatting vermijden een half miljoen Nederlanders het autorijden helemaal en een even groot aantal rijdt nog wel, maar met angst.

De aanleiding is vaak verschillend maar de lichamelijke en psychische gevolgen zijn veelal hetzelfde. Rijangst heeft niet altijd te maken met gebrek aan rijvaardigheid. Er zijn veel ervaren automobilisten die de auto niet meer instappen omdat ze last hebben van pijnlijke herinneringen aan een nare gebeurtenis met de auto.
Mensen met rijangst hebben allemaal één overeenkomst: ze kunnen autorijden onmogelijk zien als ontspanning.

Gevolgen
Rijangst levert eigenlijk alleen maar nadelen op. Het veroorzaakt vaak een flink gevoel van schaamte. Dus worden smoesjes verzonnen zoals: “ik neem het openbaar vervoer want er staan altijd zoveel files”. Rijangst vreet tijd: omrijden, zorgen dat iemand je kan halen en brengen en het uitstellen van afspraken. Zowel binnen familierelaties als in de werkomgeving ontstaan vaak verwijten en irritaties. En het is hinderlijk en vernederend om je afhankelijk te voelen van anderen.

Symptomen van rijangst
Het gevoel van intense angst en paniek, verhoogde hartslag, zweten, droge keel, pijn in de borststreek, duizeligheid, wazig zicht, gevoel van flauwte, licht in het hoofd, moeilijke ademhaling of angst om de controle te verliezen. In sommige gevallen zelfs uitval van ledematen of tintelingen.

Veel voorkomende vormen en oorzaken van rijangst

  • Snelwegangst: het rijden met een snelheid van 120 kilometer per uur is vaak moeilijk, net zoals het inhalen van vrachtauto’s.
  • Faalangst in het verkeer: dit kan onder andere door routinegebrek, inschattingsproblemen, perfectionisme of keuzeproblemen ontstaan.
  • Overbelasting: als gevolg van een periode van spanningen, burn-out, crises kan zich rijangst ontwikkelen. Dat gebeurt soms zelfs na jaren.
  • Verkeerstrauma: rijangst ten gevolge van een auto-ongeluk. Na een aanrijding, schade of letsel kan er ernstige angst of spanning voor het autorijden ontstaan.
  • Rijangst door ouderdomsonzekerheden: door toenemende leeftijd wordt men meer onzeker, angstiger en vermijdend in het verkeer.
  • Specifieke situaties tijdens het autorijden: tunnels, wegversmallingen zonder vluchtstrook, wegverbredingen, bochten, bruggen, invoegen, files.
  • Overige: angst voor gladheid, sneeuw, regen, mist. Angst om flauw te vallen achter het stuur, of angst voor agressie in het verkeer.

Werkwijze
De eerste stap is het intakegesprek. Deze duurt maximaal anderhalf uur en is bij jouw thuis. Aan de hand daarvan wordt een begeleidingstraject vastgesteld. De begeleiding bestaat uit vijf sessies van drie uur waarbij in het begin de focus ligt op rijvaardigheid, voertuigbeheersing en reageren op medeweggebruikers. In stappen en met behulp van therapeutisch interventies wordt de rijangst onder ogen gezien en aangepakt.

Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Noor Moussault
Na een aantal jaren reguliere rijlessen te hebben gegeven, heb ik mij gespecialiseerd in rijangst begeleiding. Sinds mei 2013 combineer ik mijn vakgebieden van therapeut en rijinstructeur. Met mijn specialisme begeleid ik dagelijks mensen met rijangst. Dus velen zijn je al voorgegaan en nemen inmiddels weer met plezier deel aan het verkeer.
Om mijn vak goed uit te kunnen oefenen heb ik de volgende opleidingen gevolgd:

  • HBO-Maatschappelijk werk aan Hogeschool de Horst
  • Gestaltpsychotherapie: Nederlandse Stichting Gestalt/Middlesex University Londen
  • Hypnose en hypnotherapie bij de RINO-NH
  • Diagnostiek en cognitieve gedragstherapie van depressie bij de RINO-NH
  • EMDR trainingen bij ITAN opleidingen Groningen
  • Oplossingsgericht coachen bij ITAN opleidingen Groningen
  • Workshop NLP bij ITAN opleidingen Groningen
  • Opleiding tot rijinstructeur bij SAN Verkeersopleidingen Amsterdam
  • Bijscholing coaching in de rijles bij De Verkeers Academie
  • Bijscholing theorie en praktijk faalangstinstructeur bij De Verkeers Academie
  • Bijscholing BROEM (ouderen en mobiliteit) bij De Verkeers Academie
  • Trainingsdag NLP&Verkeersangst bij De Coninck Traffic Management
  • Twee daagse workshop Sociaal Panorama bij Senzis
  • Opgeleid tot Rijinstructeur+ (rijangstspecialist) bij De Coninck Traffic Management


We begrijpen dat er nog vragen zijn. Geef ons gerust een belletje of kom langs voor een kop koffie.

Aan deze pagina wordt keihard gewerkt om de juiste informatie aan je te verschaffen.

In de tussentijd vragen? Geef ons een belletje en we leggen alles persoonlijk aan je uit.

Rijschool Green
020 – 34 51 333

Omgaan met lichamelijke veranderingen
Met hun jarenlange ervaring hebben oudere verkeersdeelnemers vaak meer kijk op gevaarlijke situaties dan jongeren. Gekoppeld aan een vaak wat rustigere rijstijl is dit een uitstekende basis voor een veilige verkeersdeelname. Aan de andere kant hebben ouderen te maken met de lichamelijke veranderingen en -beperkingen die verkeersdeelname juist weer nadelig beïnvloeden. Tussen de veertig en vijftig jaar veranderen allerlei lichamelijke mogelijkheden. Het waarnemen, beslissen, reageren en bewegen gaat geleidelijk wat langzamer. Na het zeventigste levensjaar gaat deze achteruitgang bij de meeste mensen sneller. Het gaat er vooral om dat je je bewust bent van de beperkingen verbonden aan het ouder worden en jouw gedrag daarop afstemt.

Waarnemingsfuncties
De belangrijkste waarnemingsfuncties voor het autorijden zijn horen, zien en reageren.
Een minder goed gehoor hoeft voor de automobilist geen onoverkomelijk probleem te zijn.

Ouderen in het verkeer
Met een modern gehoorapparaat kan bijna iedereen over een redelijk goed gehoor blijven beschikken.
Wie desondanks slecht hoort, mist een deel van de informatie uit de verkeersomgeving.
Een bromfiets bijvoorbeeld is vaak beter te horen dan te zien.
Toch is het goed mogelijk aan het verkeer deel te nemen met een beperkt gehoor.
Wie wéét dat hij slecht hoort, kan dat prima opvangen door extra goed uit te kijken.

‘s Nachts rijden kan wat meer problemen gaan opleveren. Pas je planning aan en rij zoveel mogelijk overdag.

Aan het gezichtsvermogen van een bestuurder worden hoge eisen gesteld.
Deze moet zowel goed dichtbij kunnen zien als zaken op grotere afstand goed kunnen onderscheiden.
Het schatten van afstand en snelheid van anderen kan alleen als het gezichtsvermogen goed is. Laat je ogen daarom jaarlijks controleren door een oogarts of opticien.

Ondanks alle goede zorgen zullen je ogen naarmate je ouder wordt:
• minder snel omschakelen van dichtbij naar veraf;
• minder goed zien in het donker;
• kleuren moeilijker onderscheiden.
Daarnaast kun je geleidelijk meer last krijgen van schittering door tegenlicht, bijvoorbeeld van koplampen van tegenliggers.

De lichamelijke veranderingen zullen zich niet bij iedere oudere in dezelfde mate en op hetzelfde moment voordoen.
Toch is het goed dat je zich ervan bewust bent dat je er mee te maken kunt en zult krijgen.
Je staat hierin niet alleen. Er zijn in Nederland ruim vijf miljoen mensen boven de 50. Daarvan rijden er ruim twee miljoen auto.
Een rijvaardigheidstraining geeft je inzicht in je eigen kunnen en rijgedrag.

Ouder worden betekent gelukkig niet dat je de hele dag thuis moet zitten.
In vijftien jaar tijd is ruim veertig procent van de verkeersregels gewijzigd volgens VVN. Veel weggebruikers hebben lang geleden hun rijbewijs gehaald en zich er daarna nooit meer in verdiept (slechts 1 op de 3 automobilisten denkt voor het theorie-examen te slagen). Door goed op de hoogte te blijven van de regels en veranderde verkeerssituaties kun je tot op hoge leeftijd veilig aan het verkeer blijven deelnemen.

Motor

Voor aanvang van het examen verkeersdeelneming vraagt de examinator je een aantal punten aan de motorfiets te controleren. De afkorting die daarvoor gebruikt wordt, als geheugensteun, is BRAVOK.

Wat betekent BRAVOK?
Elke letter staat voor één of meerdere punten die je voor aanvang van je motorrit dient te controleren. Dit is uiteraard voor je eigen veiligheid. Het is een ezelsbruggetje om te onthouden welke punten je voor je motorrit dient te controleren.

Bij het woord BRAVOK betekenen de letters het volgende:
B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling

Uiteraard zijn deze controlepunten ook belangrijk om na het behalen van je rijbewijs te controleren voordat je motor gaat rijden!

Download hier het volledige document.

Wat moet ik meenemen naar het theorie-examen?
Je wordt alleen toegelaten bij het theorie-examen op vertoon van een geldig legitimatie bewijs en je reserveringsnummer. Deze kan je vinden op je reserveringsformulier die je per mail hebt ontvangen bij het reserveren van het theorie-examen.

Hoe gaat het theorie-examen?
In het theorie-examen krijg je vragen over verkeersregels en verkeersinzicht. Je hoeft dus geen vragen over de gevaarherkenning te verwachten. Ben je benieuwd welke onderdelen er in het theorie-examen behandeld worden?
Het CBR heeft een mooi overzicht gemaakt waar dat allemaal in is terug te vinden.

Wat voor soort vragen kan ik verwachten?
Er zijn 6 verschillende soorten vragen op het theorie-examen motor.

  • de sleepvraag;
  • de single-sleepvraag;
  • de invulvraag;
  • de hotspotvraag;
  • de ja/nee-vraag;
  • de meerkeuzevraag.

Interesse in een aantal voorbeeld vragen? Kijk hier voor een voorbeeld van elke soort vraag

Hoe lang duurt het theorie-examen?
Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Voor het theorie-examen met extra tijd en het individueel begeleide examen krijg je allebei 45 minuten.

Hoeveel fouten mag ik hebben?
Tijdens het theorie-examen krijg je 50 vragen waarvan er minimaal 44 juist moeten zijn om te slagen.

Eenmaal bij het CBR
Als je eenmaal bij het CBR bent, dien je onderstaande stappen te doorlopen. Zorg daarom dat je een kwartiertje van tevoren al aanwezig bent. Dit geeft rust vlak voor je examen.

Bij het CBR

  • Meld je aan bij de aanmeldzuil. Dit doe je door je reserveringsnummer in te vullen. Deze staat op de brief of mail die je ontvangen hebt bij het reserveren van je examen.
  • Berg al je spullen in de daarvoor beschikbare kluisjes op. Je mag niets meenemen het examenlokaal in behalve je ID.
  • Neem plaats in de wachtruimte tot je aan de beurt bent. In de wachtruimte hangen monitors waarop je kunt zien of je (bijna) aan de beurt bent.
  • Zodra je aan de beurt bent ga je naar de incheckbalie waar de CBR-medewerker je legitimatie controleert. Ga je een examen met extra tijd doen? Dan krijg je ook oordopjes van het CBR.
  • Ga in de examenzaal naar de voor jou aangewezen computer en leg je ID op tafel, voer je reserveringsnummer in, check je email adres en kies dan ‘start’.
  • Na afloop van het examen zie je gelijk door middel van een duimpje omhoog of een duimpje omlaag of je geslaagd of gezakt bent. Je ontvangt binnen 24 uur ook de uitslag per mail.

Mocht je vragen hebben, bel of mail ons gerust voor meer info.

Voertuigbeheersing – AVB

Om je motorrijbewijs in het bezit te krijgen, moet je in totaal 3 examens doen. 2 praktijkexamens en 1 theorie-examen. Het eerste praktijkexamen, de voertuigbeheersing, mag je afleggen zonder dat je in het bezit bent van een motortheorie (mits je een autorijbewijs hebt). Tijdens het examen voertuigbeheersing moet je in totaal 7 oefeningen doen. Alle oefeningen tellen even zwaar mee.

Clusters
Tijdens het AVB-examen moet je 7 oefeningen doen uit 4 verschillende clusters. Uit elk cluster doe je tenminste 1 oefening. De overige 3 oefeningen bepaalt de examinator. Lukt een oefening niet? Geen zorgen. Je mag elke oefening met een onvoldoende resultaat 1 keer overdoen. Om te slagen voor het AVB-examen moet je tenminste 5 van de 7 oefeningen voldoende uitvoeren.

AVB oefeningen

Oefeningen per cluster
Cluster 1:

  • Achteruitparkeren

Cluster 2:

  • Langzame slalom
  • Wegrijden uit een parkeervak
  • Denkbeeldige acht
  • Stapvoets rechtdoor rijden
  • Halve draai links- of rechtsom

Cluster 3:

  • Uitwijkoefening
  • Snelle slalom
  • Vertragingsoefening

Cluster 4:

  • Noodstop
  • Precisiestop
  • Stopproef

Nu al benieuwd hoe de oefeningen in zijn werk gaan? Neem dan eens een kijkje op de site van het CBR.

Mocht je nog vragen hebben, laat het ons weten via telefoon of mail!

AVD – Verkeersdeelname
(Bron: CBR.nl)

Het examen duurt in totaal 55 minuten. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Voor het examen
    In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt en controleert:
  • Je identiteitsbewijs.
  • Of het motorvermogen van je lesmotor voldoet aan de categorie waarvoor je examen doet.
  • Of je in het afgelopen jaar bent geslaagd voor het examen voertuigbeheersing.
  • Of je bent geslaagd voor je theorie-examen motor in het afgelopen anderhalf jaar.
  • Doe je een aanvullend examen? Dan controleert de examinator of je het onderliggende rijbewijs voldoende lang in bezit hebt.
  1. Op het parkeerterrein
    Op het parkeerterrein doe je een ogentest. Je leest het kenteken van een stilstaande auto op ongeveer 25 meter afstand. Als voorbereiding op de rit zal de examinator jou enkele vragen stellen over de motor. Bijvoorbeeld over het controleren van de banden of de remmen.
  2. De examenrit
    De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. De examinator rijdt in een auto achter je aan. Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die zegt onderweg wat je moet doen via het ontvangertje in je helm. De examinator kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op:
  • Kijkgedrag
  • Plaats op de weg
  • Toepassen van verkeersregels
  • Beheersing van de motor in het verkeer
  1. De uitslag
    Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.

Ben je geslaagd?
Dan kun je ná de dag van het examen je rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.

Ben je gezakt?
Van de examinator hoor je waar je nog aan moet werken voor de volgende keer. Dit kunnen jij en je rijinstructeur terugzien op het uitslagformulier. Begin dan zo snel mogelijk weer met lessen ter voorbereiding op het herexamen. Het herexamen verloopt hetzelfde als het eerste examen.

Indien je binnen 5 jaar 4 keer of vaker bent gezakt voor je rijexamen, gaat het anders. Voor elke nieuwe poging krijg je in dit geval een speciaal examen.

Mocht je vragen hebben, geef ons gerust een belletje of kom langs voor een kop koffie.

Wat houdt de gezondheidsverklaring in?
Om deel te nemen aan het verkeer is het belangrijk dat je lichamelijk en geestelijk in staat bent veilig auto te rijden. Hiervoor heeft het CBR een lijst met 19 vragen samengesteld. Beantwoord je een van deze vragen met “Ja”, dan bestaat de kans dat je medisch gekeurd moet worden.

Let op: Het is verstandig om de ‘Gezondheidsverklaring’ eerst met je rijinstructeur te bespreken voordat je deze op de site van het CBR invult.

Hoe gaat het in zijn werk?
Om de gezondheidsverklaring in te vullen heb je een DigiD nodig met SMS-controle. Dit kun je aanvragen op: www.digid.nl. Als je al in het bezit bent van een DigiD kun je inloggen op mijn.cbr.nl. Dit is jouw persoonlijke CBR-pagina waar je de rijschool kunt machtigen, theorie-examen kan reserveren én de gezondheidsverklaring kan invullen.

Wat kost de gezondheidsverklaring?
Aan het invullen van de gezondheidsverklaring zitten kosten verbonden. De kosten in 2019 zijn € 37,80. De gezondheidsverklaring is nodig voor alle rijbewijzen op bromfiets en brommobiel na.

Begin op tijd met je aanvraag
De beoordeling van je rijgeschiktheid kan in enkele situaties vier maanden duren. Vul dus gelijk aan het begin van de rijopleiding (na overleg met je instructeur) de Gezondheidsverklaring in.

Direct langs een specialist bij ADHD of ADD of Autisme
Heb je vraag 3 (en eventueel nog andere vragen) van de Gezondheidsverklaring met ‘JA’ beantwoord in verband met ADHD of ADD of Autisme? En heb je nog nooit eerder een rijbewijskeuring ondergaan? Dan kun je direct, voordat je je Gezondheidsverklaring bij het CBR indient, een afspraak maken met een onafhankelijke specialist voor een rijbewijskeuring.

LEEFTIJD EN MOTORRIJBEWIJS. ZO ZIT HET.

Tegenwoordig zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A (onbeperkt). Het type rijbewijs dat je kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor waar je op rijdt, je leeftijd én je ervaring. Oosterpoort beschikt over motoren voor alle categorieën.

Leeftijd (vanaf)Motorrijbewijs
18 jaarA1
20 jaarA2
21 jaar (aanbevolen)A (met Code 80)    
24 jaarA

Leeftijd voor behalen categorie A (zwaar) is verlaagd naar 21 jaar
De leeftijd voor het behalen van de het zware (A) motorrijbewijs is recentelijk (sinds 2018) verlaagd naar 21 jaar. Voorheen was dit 24 jaar. Wanneer je nu jonger bent dan 24 en je A rijbewijs haalt dan krijg je maximaal 2 jaar Code 80 op je rijbewijs. Met Code 80 mag je slechts een motor van de categorieën A2 en A1 besturen. Code 80 vervalt automatisch na 2 jaar of wanneer je voor die tijd 24 wordt. Je hoeft dan niet opnieuw examen te doen.

Hieronder staat uitleg over de verschillende categorieën.


Rijbewijs A1 Rechtstreeks (125cc, ofwel 11 kiloWatt)Motor Categorie A1

  • Theorie-examen
    • ​Vanaf je 17e. Let op. De uitslag van je theorie-examen is 1,5 jaar geldig.
  • Rijles volgen
    • Vanaf je 17e mag je een proefles doen en lessen volgen voor de voertuigbeheersing (AVB). Om rijles te volgen op de openbare weg moet je in het bezit zijn van je autorijbewijs. Heb je geen autorijbewijs dan moet je geslaagd zijn voor je motor theorie-examen.
       
  • Praktijkexamen
    • Voertuigbeheersing (AVB): Vanaf je 18e. Je moet in het bezit zijn van je autorijbewijs of je motor theorie gehaald hebben om examen AVB te mogen doen.
    • Verkeersdeelname (AVD): Vanaf je 18e en je moet je motor theorie-examen hebben gehaald en je examen voertuigbeheersing. 

 

Met een A1-rijbewijs mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

Rijbewijs A2 Rechtstreeks (tot 35 kiloWatt)Motor Categorie A2

  • Theorie-examen
    • ​Vanaf je 17e. Let op. De uitslag van je theorie-examen is 1,5 jaar geldig.
  • Rijles volgen
    • Vanaf je 20ste mag je een proefles doen en lessen volgen voor de voertuigbeheersing (AVB). Om rijles te volgen op de openbare weg moet je in het bezit zijn van je autorijbewijs. Heb je geen autorijbewijs dan moet je geslaagd zijn voor je motor theorie-examen.
       
  • Praktijkexamen
    • Voertuigbeheersing (AVB): Vanaf je 20ste. Je moet in het bezit zijn van je autorijbewijs of je motor theorie gehaald hebben om examen AVB te mogen doen.
    • Verkeersdeelname (AVD): Vanaf je 20ste en je moet je motor theorie-examen hebben gehaald en je examen voertuigbeheersing.

 

Met een A2-rijbewijs mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)
  • Motor van de categorie A2

 Rijbewijs A Rechtstreeks (onbeperkt vermogen)Motor Categorie A

  • Theorie-examen
    • ​Vanaf je 17e. Let op. De uitslag van je theorie-examen is 1,5 jaar geldig.
       
  • Rijles volgen
    • Vanaf je 21ste mag je een proefles doen voor de categorie A en je mag rijles volgen voor de voertuigbeheersing (AVB). Om rijles te volgen op de openbare weg moet je je motor theorie hebben gehaald.
    • Begin je als je 24 jaar of ouder bent dan mag je een proefles doen voor de categorie A en je mag rijles volgen voor de voertuigbeheersing (AVB). Om rijles te volgen op de openbare weg moet je in het bezit zijn van je autorijbewijs. Heb je geen autorijbewijs dan moet je geslaagd zijn voor je motor theorie-examen.
       
  • Praktijkexamen
    • Voertuigbeheersing (AVB): Vanaf je 21ste. Je moet in het bezit zijn van je autorijbewijs of je motor theorie gehaald hebben om examen AVB te mogen doen.
    • Verkeersdeelname (AVD): Vanaf je 21ste en je moet je motor theorie-examen hebben gehaald en je examen voertuigbeheersing.
      • CODE 80: Haal je vóór je 24ste je A rijbewijs. Dan krijg je Code 80 op je rijbewijs. Deze vervalt automatisch na 2 jaar óf wanneer je 24 wordt.
         
  • Let op er is een belangrijk verschil!
    • Vanaf 21 jaar moet je geslaagd zijn voor je motor theorie-examen voordat je begint met lessen op de openbare weg.
    • Begin je als je 24 jaar of ouder bent dan volstaat een geldig autorijbewijs om te lessen op de openbare weg. Heb je geen autorijbewijs dan moet je eerst geslaagd zijn voor je motor theorie-examen. 
       

Met een A-rijbewijs met code 80 mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)
  • Motor van de categorie A2
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A (>15kW)

 

Met een A-rijbewijs zonder code 80 mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)
  • Motor van de categorie A2
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A (>15kW) 
  • Motor van de categorie A

HET GETRAPTE SYSTEEM

Ben je in het bezit van een A1 of een A2 rijbewijs? Dan kan je door middel van het getrapte systeem doorstromen naar een zwaardere categorie

Van A1 naar A2

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, mag je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen.

Van A2 naar A

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de zware motor (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen. Als je via het getrapte systeem je rijbewijs voor de zware categorie (A) behaalt, dan krijg je geen code 80 op je rijbewijs.

Bromfiets

Voor aanvang van het examen verkeersdeelneming vraagt de examinator je een aantal punten aan de motorfiets te controleren. De afkorting die daarvoor gebruikt wordt, als geheugensteun, is BRAVOK.

Banden
Je banden mogen niet beschadigd zijn. Er is voor bromfietsbanden geen minimale profieldiepte wettelijk voorgeschreven. Wel is bepaald dat over de hele omtrek en breedte van het loopvlak profilering aanwezig dient te zijn. Tenminste 1 mm profiel is een veilige marge. Controleer regelmatig de bandenspanning. Wat deze dient te zijn vind je in het handboek van je bromfiets. Verder dient het ventieldopje aanwezig te zijn. Deze zorgt ervoor dat er geen vuil in je ventiel kan komen.

Remmen
Controleer je remmen regelmatig. Nooit onder het rijden, maar alleen als je stilstaat. Beide remmen moeten onafhankelijk van elkaar werken.

Controleer de remdruk
De remkracht van een voorrem is groter dan de achterrem

Accu en Aandrijving
Controleer of de accu vast zit, de accu-polen schoon zijn en er voldoende accuzuur in de accu zit. Controleer de aandrijving. Bij een ketting dient de ketting voldoende gespannen te zijn en gesmeerd te zijn.

Verlichting
Controleer of je verlichting goed werkt

Olie
Controleer of er voldoende olie in je motorblok zit. Vul de olie bij indien nodig.

Koeling
Controleer of je bromfiets voldoende koeling krijgt.

Praktijkexamen – Bromfiets

Praktijkexamen – Bromfiets
(Bron: CBR.nl)

Nadat je bent geslaagd voor het theorie-examen bromfiets, moet je praktijkexamen doen om uiteindelijk dat roze kaartje in je bezit te krijgen.
Hieronder lees je hoe je praktijkexamen in zijn werk gaat.

Het examen duurt in totaal 45 minuten. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Voor het examen
    In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Hij of zij legt uit hoe je examen verloopt en controleert:
  • Je identiteitsbewijs.
  • Of je bent geslaagd voor je theorie-examen.

Daarna krijg je van de examinator een ontvanger. Hiermee kun je onderweg de aanwijzigingen van de examinator horen.

  1. De examenrit
    De examenrit duurt ongeveer 25 minuten. Je rijdt op aanwijzingen van de examinator. Die rijdt op zijn eigen bromfiets achter je aan. Je instructeur mag ook meerijden op zijn bromfiets.

De examinator let op de volgende onderdelen:

  • Beheersing je de bromfiets
  • Correcte toepassing van de verkeersregels
  • De juiste snelheid
  • De positie waar je met de bromfiets hoort te rijden.
  • Veiligheid voor jezelf en andere verkeersdeelnemers
  1. De uitslag
    Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.

Ben je geslaagd?
Dan kun je ná de dag van het examen je rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.

Ben je gezakt?
Van de examinator hoor je waar je nog aan moet werken voor de volgende keer. Dit kunnen jij en je rijinstructeur terugzien op het uitslagformulier. Begin dan zo snel mogelijk weer met lessen ter voorbereiding op het herexamen. Het herexamen verloopt hetzelfde als het eerste examen.

Indien je binnen 5 jaar 4 keer of vaker bent gezakt voor je rijexamen, gaat het anders. Voor elke nieuwe poging krijg je in dit geval een speciaal examen.

Mocht je vragen hebben, geef ons gerust een belletje of kom langs voor een kop koffie.

Wat moet je meenemen naar het theorie-examen?
Je wordt alleen toegelaten bij het theorie-examen op vertoon van een geldig legitimatie bewijs en je reserveringsnummer. Deze kun je vinden op je reserveringsformulier die je per mail hebt ontvangen bij het reserveren van het theorie-examen.

Wat kan je van het theorie-examen verwachten?
Het theorie-examen bestaat uit vragen over de verkeersregels en wordt jouw verkeersinzicht getest.

Tegenwoordig is het theorie-examen niet meer klassikaal maar legt elke deelnemer het examen individueel af achter de computer op locatie bij het CBR. Benieuwd welke onderwerpen je kunt tegenkomen op het auto theorie-examen? Bekijk dan het document: Inhoud theorie-examen auto, motor en bromfiets.

Wat voor soort vragen kun je verwachten?
Er zijn 6 verschillende soorten vragen op het bromfiets theorie-examen.

  • Sleepvraag
  • Single-sleepvraag
  • Invulvraag
  • Hotspotvraag
  • Ja/Nee vraag
  • Meerkeuzevraag

Benieuwd hoe deze vragen eruitzien? Klik hier voor een voorbeeld van elke vraag.

Hoeveel tijd neemt het theorie-examen in beslag?
Het reguliere theorie-examen duur maximaal 30 minuten. Bij een individueel theorie-examen of een examen met extra tijd heb je maximaal 45 minuten.

Hoeveel fout mag ik hebben?
In totaal bestaat het bromfiets theorie-examen uit 50 vragen. Van deze 50 vragen moet je er minimaal 44 goed beantwoord hebben om te slagen.

Eenmaal bij het CBR
Als je eenmaal bij het CBR bent dien je onderstaande stappen te doorlopen. Zorg daarom dat je een kwartiertje van tevoren al aanwezig bent. Dit geeft rust vlak voor je examen.

Bij het CBR

CBR

  • Meld je aan bij de aanmeldzuil. Dit doe je door je reserveringsnummer in te vullen. Deze staat op de brief of mail die je hebt ontvangen bij het reserveren van je examen.
  • Berg al je spullen op in de daarvoor beschikbare kluisjes. Je mag alleen je ID-bewijs meenemen naar het eamenlokaal.
  • Neem plaats in de wachtruimte tot je aan de beurt bent. In de wachtruimte hangen monitors waarop je kunt zien of je (bijna) aan de beurt bent.
  • Zodra je aan de beurt bent ga je naar de incheckbalie waar de CBR-medewerker je legitimatie controleert. Ga je een examen met extra tijd doen? Dan krijg je ook oordopjes van het CBR.
  • Ga in de examenzaal naar de voor jou aangewezen computer en leg je ID op tafel, voer je reserveringsnummer in, check je email adres en kies dan ‘start’.
  • Na afloop van het examen zie je gelijk door middel van een duimpje omhoog of een duimpje omlaag of je geslaagd of gezakt bent. Je ontvangt binnen 24 uur de uitslag ook per mail.

Heb je vragen? Bel of mail ons gerust

Heb jij je pakketkeuze gemaakt? Geef ons een belletje op 020 345 1 333 en we maken het direct voor je in orde! (Buiten openingstijden kun je natuurlijk ook een mailtje sturen naar: info@rijschoolgreen.nl

5000 geslaagden gingen je voor!

Vragen? Neem contact op

Heb jij je pakket keuze al gemaakt? Geef ons een belletje op 020 345 1 333 en we maken het direct voor je in orde! (Buiten openingstijden kunt u natuurlijk ook een mailtje sturen naar: info@rijschoolgreen.nl of geef het door aan je instructeur)
Naam