BRAVOK - Motor

Voor aanvang van het examen verkeersdeelneming vraagt de examinator je een aantal punten aan de motorfiets te controleren. De afkorting die daarvoor gebruikt wordt, als geheugensteun, is BRAVOK. 

Wat betekend BRAVOK?

Iedere letter staat voor één of meerdere punten die je voor aanvang van je motorrit dient te controleren. Dit is uiteraard voor je eigen veiligheid. .Het is een ezelsbruggetje om te onthouden welke punten je voor je motorrit dient te controleren. 

Bij het woord BRAVOK betekenen de letters het volgende:

B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering 
O: olie
K: ketting en koeling 

Uiteraard zijn deze controlepunten ook belangrijk om na het behalen van je rijbewijs te controleren voordat je motor gaat rijden! 

BRAVOK B - BANDEN EN BRANDSTOF

BANDEN

Controlepunten:

 
BRANDSTOF

De Honda CBF500 heeft geen brandstofkraan (dus ook geen reservestand). Als het waarschuwwingslampje voor de brandstof gaat branden, dan zit er nog ongeveer 3,5 liter brandstof in de tank. De totale tank inhoud is 19 liter.

BRAVOK - R Remmen

De controle punten voor de remmen zijn: 

Controle punten van de ABS:

Lampje op dashboard brand bij starten en dient uit te gaan wanneer er ca 10 km/h gereden wordt.

 

BRAVOK A - ACCU

Controlepunten:

Vloeistof niveau controleren (bij de CBF500 niet van toepassing daar deze een onderhoudsvrije accu heeft) en indien nodig aanvullen met gedestilleerd water.

Accu 

BRAVOK V - Vering en verlichting

VERING

Controlepunten:

Aandachtspunt: Voor de achtervering is het verstandig om te weten wat de stelmogelijkheden zijn i.v.m. een passagier of bagage. Bij het rijden met een passagier en/of bagage is het voor de stabiliteit namelijk beter als de achterveren wat stugger zijn afgesteld. Raadpleeg voor de afstelmogelijkheden het instructieboek van de betreffende motor.

VERLICHTING

De controle van verlichting gebeurd net na de vragen uit dit BRAVOK verhaal. Vlak voor je de weg op gaat. Voor en achterrem hebben een aparte schakelaar deze dienen ieder onafhankelijk van elkaar het remlicht aan te sturen. Richtingaanwijzers links en rechts worden gecontroleerd, werking van voor en achterlicht en de claxon.

BRAVOK O - OLIE

Controle:

Olie moet op niveau zijn. De vuldop is de peilstok. Let er bij het peilen op dat de motor rechtop staat. Het meest handig is om de olie te peilen als de motor nog koud is. De olie zit dan nog onder in het carter. Dit is belangrijk i.v.m een juiste indicatie van het oliepeil. Met warme motor kan de olie ook gepeild worden, wel 5 minuten wachten tot de olie is teruggezakt naar het carter. Hoeveel en welke olie er bijgevuld moet worden staat in het instructieboek. Voor wat betreft de hoeveelheid is het over het algemeen zo dat het verschil tussen minimum en maximum meestal een 0,5 liter is.

BRAVOK K -KETTING EN KOELING

KETTING

Voor een langere levensduur van de ketting is het verstandig om deze regelmatig te smeren. Het beste kun je dit doen na een rit, wanneer de ketting nog warm is

Controlepunten ketting:

KOELING

Controlepunten koeling:

Als je verder nog vragen hebt, kan je altijd even bellen met Rijschool Green.

BGFCBR BOVAG